مطالب متفرقه

کارتریج پرینتر را شارژ کنیم یا تعویض؟ کدام یک بهتر است؟

برای کسانی که استفاده مداوم از پرینتر و ماشین‌های اداری دارند، موضوع مصرف کارتریج امری مهم و قابل توجه است. به کارگیری چند راهکار برای به حداقل رساندن مصرف جوهر پرینتر، هزینه‌های چاپ را برای تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد. اما در کنار صرفه جویی در مصرف کارتریج، باید دید که بهترین روش برای کاهش هزینه‌های چاپ چیست؟

آیا بعد از هر باری که کارتریج پرینتر تمام می‌شود، باید آن را دور انداخته و یک کارتریج جدید و نو را جایگزین کرد؟

بعد از اینکه متوجه کمرنگ شدن چاپ شدید، باید کارتریج دستگاه را چک کنید که آیا هنوز داخل آن تونر و یا جوهر وجود دارد یا خیر. اگر همچنان مخزن کارتریج پر بود، در اینصورت باید پرینتر را بررسی کنید. اگر اطلاعات کافی در زمینه رفع مشکل و تعمیرات پرینتر ندارید، بهترین گزینه، مشورت با یک کارشناس متخصص است.

اگر هم وضعیت کارتریج را بررسی کرده و متوجه اتمام آن شدید، زمان تعویض و یا شارژ آن رسیده‌است. اما همیشه نیاز نیست که کارتریج را تعویض کنید. راه جایگزین، شارژ کردن آن است. به شرطی که این کار توسط متخصص انجام شود تا آسیبی به قطعات آن وارد نشده و همچنین کیفیت چاپ هم کاهش نیابد.

کدام کارتریج ها را می توان شارژ کرد؟

امکان شارژ برای هر دو نوع کاتریج تونر و جوهری وجود دارد و شما می‌توانید هر دو را به راحتی شارژ کنید. اما کارشناسان توصیه می‌کنند که فقط کارتریج‌های تونر را شارژ کنید. زیرا برای شارژ کردن کارتریج جوهری، باید قسمتی از بدنه آن را سوراخ کرده تا بتوانید به واسطه سرنگ، مخزن آن را با جوهر پر کنید. همین سوراخ کردن بدنه موجب نشت جوهر به داخل پرینتر و حتی کاهش کیفیت چاپ شود. با وجود این سوراخ در بدنه، امکان هواگرفتن کارتریج جوهری هم وجود دارد. پس اگر پرینت شما از نوع جوهری است، بهتر است کارتریج آن را شارژ نکنید.

اگر هزینه‌های مواد مصرفی پرینتر برایتان مهم است، می‌توانید از پرینترهای مخزن‌دار استفاده کنید که فقط کافیست با استفاده از جوهر، مخزن آنها را پر کنید.

و اما کارتریج‌های تونر که برای پرینترهای لیزری استفاده می‌شوند، قابل شارژ بوده و شما قادر هستید چندین بار آنها را شارژ کنید.

کارتریج اصل یا طرح کدام را انتخاب کنم؟

در بازار مواد مصرفی ماشین‌های اداری، دو نوع کارتریج اصل اورجینال و طرح توزیع می‌شود. کارتریج اصل توسط شرکت سازنده پرینتر ساخته شده و بالاترین کیفیت را دارد. اما کارتریج طرح، توسط شرکت‌های تولیدکننده مواد مصرفی ساخته شده و کیفیتی مشابه با نوع اصل دارد.

کیفیت چاپ کارتریج طرح با نوع اصل، برابری می‌کند و تعداد صفحاتی که می‌توان چاپ کرد هم در هر دو یکی است. تنها تفاوت آنها، در تعداد دفعات شارژ است. برای مثال کارتریج اصل را تا 8 بار و کارتریج طرح را تا 3 بار می‌توانید شارژ کنید.

آیا شارژ کردن کارتریج پرینتر خوب است؟

شارژ کارتریج پرینتر یک روش اقتصادی برای تامین مواد مصرفی پرینتر است. البته برای کسانی که از چاپگر خود برای کارهای گرافیکی و تخصصی استفاده می‌کنند، بهتر است روش شارژ کارتریج را انتخاب نکنند. بعد از شارژ، کیفیت چاپ چیزی بین 1 تا 10 درصد کاهش می‌یابد. پس اگر کیفیت چاپ برایتان خیلی اهمیت ندارد و از پرینتر، فقط برای چاپ نامه‌ها و اسناد اداری استفاده می‌کنید، بعد از اتمام تونر، می‌توانید آن را شارژ کنید.

با این روش، تا مقدار قابل توجهی در هزینه‌های چاپ صرفه جویی خواهد شد.

البته ناگفته نماند که گاهی هم در حین شارژ، کارشناس متوجه می‌شود که برخی از قطعات باید تعویض شوند. برای مثال قطعاتی مانند درام، مگنت، فوم رول و … که داخل کارتریج قرار دارند، نیاز است که تعویض شوند تا کیفیت چاپ کاهش نیابد.

برای شارژ کارتریج، باید تمام قطعات آن را باز کرده و تمام تونرهای باقیمانده داخل مخزن و تونرهای سوخته را خارج و با دستمال آن را تمیز کرد. برخی از افراد سودجو، اقدام به خالی کردن باقیمانده تونر داخل مخزن نکرده و پودر جدید را به آن اضافه می‌کنند. یا اینکه مخزن تونر را کامل پر نمی‌کنند. این روش کاملا غیراخلاقیست و توصیه می‌شود که عملیات شارژ کارتریج خود را به افرادی با مهارت کافی بسپارید.

البته اگر هم برای شارژ کارتریج پرینترتان عجله دارید، می‌توانید درخواست شارژ کارتریج در محل آچارباز را ثبت کنید تا کارشناس ماهر، کارتریجتان را در حضور خودتان به بهترین شکل ممکن شارژ کند.

تنها توصیه‌ای که می‌توان به تمامی دارندگان پرینتر داشت این است که از سرویس دوره‌ای و تعمیر پرینتر خود غافل نشوند. تعمیر و سرویس به موقع پرینتر، کمک می‌کند تا در آینده با خرابی‌های شدید و غیرقابل جبران مواجه نشوید. سامانه خدمات در محل آچارباز خدمات سرویس و تعمیر پرینتر و خدمات شارژ آن را در محل شما انجام خواهد داد.

منبع: اینجا

وب سایت: https://a4baz.com

شماره تماس: 02154591616

آدرس: خیابان ایرانشهر جنوبی،پلاک 16،طبقه سوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا