مطالب متفرقه

مراحل قرار دادن ایمپلنت

فیکسچر به سه روش در داخل استخوان قرار داده می شود.

الف) جراحی دو مرحله ای

جراحی مرحله اول کارگذاری بدنه ایمپلنت تزریق بی حسی موضعی پس از آماده سازی بیمار و ست جراحی انجام میشود و پس از صرف زمان کافی برای بی حسی بیمار جراح اقدام به برش بافتی قلب زدن می.کند سپس قلب را کنار میزند و با استفاده از دریل اولیه Pilot (Drill) استخوان را سوراخ میکند پس از آن با دریل های بعدی مراحل تراش و آماده سازی حفره انجام میشود و محل دقیق جای گذاری ایمپلنت مشخص میشود. بعد از قرار دادن فیکسچر داخل استخوان پیج محافظ روی فیکسچر بسته میشود و جراح با پیچ گوشتی آن را سفت میکند سپس قلب سر جای خود بازگردانده شده و بخیه زده میشود. به این ترتیب، محل قرارگیری ایمپلنت کاملاً با یافت پوشانیده میشود و ایمپلنت در دهان قابل مشاهده نخواهد بود.توجه هنگامی که دریل کردن در حفره استخوان انجام میشود اسپری شدن سرم فیزیولوژیک (سالین) استریل در تمامی مراحل لازم و ضروری است. سه تا شش ماه طول میکشد تا فیکسچر اتصال کاملی به استخوان (Osseointegration) پیدا کند. در این زمان میتوان از پروتزهای موقت استفاده کرد.

جراحی مرحله دوم پس از گذشت سه تا شش ماه از جراحی مرحله اول جراح پس از بی حسی موضعی با استفاده از یک وسیله تیز روی مخاط علامت گذاری می.کند. سپس از دستگاه الکتروسرجری (Loop) برای برداشتن بافت نرم روی ایمپلنت ها استفاده میکند. می توان از Tissue Panch یا تیغ جراحی نیز برای این کار استفاده کرد. شکل ۱۷۲٦ قرار دادن فرم دهنده (Healing Abutment) بر روی فیکسچر محافظ

پیچ پس از آن از روی فیکسچر خارج شده و فرم دهنده لکه روی فیکسچر پیچ می شود ده تا چهارده روز فرصت داده میشود تا بافت نرم ترمیم شود پس از آن قالب گیری برای ساختن روکش انجام می شود.

ب) جراحی یک مرحله ای

در مواردی که استخوان فک از لحاظ کمی و کیفی مناسب باشد روش یک مرحله ای انتخاب می شود. دندان پزشک در این روش پس از بی حسی موضعی لثه فرد را برش میدهد (فلپ ایجاد میکند و استخوان فک را دریل (Drill) می.کند. سپس فیکسچر داخل حفره کار گذاشته میشود. در این روش نیازی به محافظ : پیچ نیست و فرم دهنده لثه از همان ابتدا بر روی فیکسچر بسته می شود.

ج) بدون قلب (Flapless)

جای گذاری فیکسچر در این روش بدون نیاز به فلپ جراحی و بخیه انجام میشود.جراحی های جانبی هنگام درمان ایمپلنت Adjunctive Surgical Procedures) -1 سینوس لیفت (Sinus Lift) با از دست رفتن دندانهای طبیعی در فک بالا و با گذشت زمان کف سینوس به تدریج به طرف پایین یا سقف دهان گسترده میشود و ممکن است هنگام قراردادن ایمپلنت و با توجه به طول فیکسچر به جراحی سینوس لیفت نیاز باشد هدف از بالابردن سینوس (سینوس لیفت)، قرار دادن ایمپلنت با طول مناسب در آن ناحیه است. بر اساس اینکه به چه میزان لازم است کف سینوس بالا برده شود سینوس لیفت به دو روش باز و بسته انجام میشود ۲ پیوند استخوان (Bone Graft در ناحیه ای که کیفیت و کمیت استخوان برای قرار دادن ایمپلنت کافی نیست میتوان با توجه به میزان تحلیل استخوان از پودر استخوان یا استخوان خود فرد برای بازسازی استخوان ناحیه مورد نظر استفاده کرد پودر استخوان مواد مصنوعی است که قابلیت استخوان سازی دارد و هنگام استفاده باید با سرم فیزیولولوژی یا خون بیمار آغشته شود.

در بسیاری از جراحی های پیوند استخوان از ممبران برای نگاه داری بودر استخوان در محل جراحی استفاده میشود. — بازسازی بافت نرم یا پیوند لله شکل ۱۷۲۷ مراحل قرار دادن پودر استخوان داخل ساکت دندانی همراه با ممبران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا