مطالب متفرقه

خانه های هوشمند از کنترل تا ارتباط و ارسال دستورات اجرایی

خانه های هوشمند چگونه کنترل می‌شوند یابه عبارت ساده‌تر چطور مالک یک خانه هوشمند به تجهیزات دستوری ارسال میکند وازپایه چطور به آنها متصل می‌شود؟! اگر این سوالات ذهن شمارا درگیر کرده، احتمالا درابتدای راه هوشمند سازی منزل هستید و باید مسیر اطلاعاتی بلندی را بپیمایید.

تکنولوژی آشنا و قدیمی Wi-Fi از گذشته های نه چندان دور با بشر همراه شده و درخدمت ما بوده است. امروزه بابهره گیری ازهمین تکنولوژی ارتباطی، سطح وسیعی ازنیازهای انسان برآورده می‌‎شود.

اتصالات تجهیزات هوشمند سازی خانه

دستگاه های هوشمند سازی خانه و ساختمان ممکن است از پروتکل های اتصالی مبتنی برسیم استفاده کنند که بحث خاصی درموردشان نیست و می‌توانید در ذهنتان یک ارتباط سیمی معمول را تجسم کنید. اما گروه دوم محصولات خانه هوشمند که از پروتکل های بیسیم استفاده می‌کنند مورد بحث هستند.

پروتکل های Wi-Fi و زیگبی

وایفای یکی از شناخته شده ترین پروتکل های ارتباطی بیسیم است که امروزه به دلیل فراگیری گسترده آن اکثر افراد نحوه کار و ویژگی‌های راه اندازی آن را می‌شناسند. این پروتکل سطح اطمینان مناسب و عدم نفوذپذیری مطلوبی را دراختیار مصرف کنندگان آن قرار داده است که باعث محبوبیت آن شده.

اما شبکه پروتکل زیگبی که با پرداختن به برخی معایب Wi-Fi وارد میدان شده، برای انتقال داده هایی در حجم کم و البته در فواصل یا مسافت کم طراحی شده است. میزان نفوذپذیری این پروتکل درحد وایفای دوست داشتنی قابل اطمینان نیست، اما برای اینترنت اشیاء درحد کوچک بسیار مناسب و ایده‌آل است.

سایر پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند

پروتکل های دیگری مثل بلوتوث، زی-ویو و امثال هم برای ارتباط و دریافت دستورات اجرایی تجهیزات هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. هربرند تولید کننده این محصولات ممکن است با توجه به ویژگی ها یا شرایط تولید دستگاه پروتکل خاصی را برای عرضه کالا انتخاب کند.

به عنوان مثال ما در بررسی کلیدهای هوشمند متوجه شدیم عمده پروتکل های مورد استفاده توسط برندها Wi-Fi بوده که به شکل فراگیر و گسترده توسط برندهای مختلف درتولید این نوع محصول ازآن بهره گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا