مطالب متفرقه

دی جی کنترلر ها

دی جی کنترلر چیست ؟ چه کاربردی دارند ؟ معرفی چند دی جی کنترلر برتر

دی جی کنترلر ها ، نوعی از دستگاه های دی جی هستند که برای کنترل راحت تر و کاربردی تر نرم افزار های دی جی که بر روی لپ تاپ ، تبلت یا گوشی های هوشمند نصب می شوند ، طراحی شده اند .

دی جی کنترلر ها در واقع دارای دو پلیر در طرفین و یک میکسر در وسط می باشند که قابلیت کنترل کامل بر روی نرم افزار های میزبان خود را فراهم میکنند . دی جی کنترلر ها دارای کارت صداهای ۲ یا ۴ کانال می باشند که این امکان را به دی جی ها میدهند که آهنگ را قبل از پخش برای شنونده در هدفون گوش داده و پس از تنظیم صدا و فرکانس های صوتی آن را به سیستم پخش برای شنونده بفرستد .

دی جی کنترلر ها را می توان با تغییر کاربرد یا اصطلاحا REMAP کردن آن ، کاربرد متفاوتی از آنچه دارند بر روی نرم افزار انجام دهند که این امر باعث افزایش انعطاف پذیری دی جی کنترلر ها می شود . به عبارتی می توان دی جی کنترلر ها را به سلیقه ی خود دی جی REMAP کرد .

معروف ترین و پرکاربرد ترین نرم افزار های دی جی که با دی جی کنترلر ها سازگاری دارند عبارتند از : رکوردباکس , ویرچوال دی جی ،  SERATO , TRAKTOR و…

که رکوردباکس و SERATO مختص دی جی کنترلر های ساخت پایونیر ، TRAKTOR مخصوص دی جی کنترلر های ساخت شرکت ترکتور می باشند و ویرچوال دی جی نیز تقریبا با اکثر دی جی کنترلر ها سازگاری دارد . طبیعی است که برای استفاده هرچه بهتر و بیشتر از دی جی کنترلر ها از نرم افزار میزبان همان دستگاه استفاده شود .

شکل ظاهری تمام دی جی کنترلر ها تقریبا یکسان است ، همه ی آنها ( به جز چند مدل خاص ) دارای جاگ ویل ، پد های سمپل ، پیچ های افکت ، ولوم ، اکولایزر و… می باشند که البته مدل های بالاتر و حرفه ای تر امکانات بیشتری را در اختیار دی جی ها قرار می دهند . همچنین دارای کارت صدا و خروجی های بهتری نسبت به مدل های پایین تر و ارزان تر هستند .

یکی از اهداف تولید دی جی کنترلر ها قیمت ارزان تر آن نسبت به ست های دی جی است .

بررسی چند مدل از دی جی کنترلر های معروف

  1. DDJ-RX

یکی از دی جی کنترلر های محبوب شرکت پایونیر که در سال ۲۰۱۵ رو نمایی شد . RX جز اولین دی جی کنترلر های سازگار با نرم افزار رکوردباکس است . RX مشابه دستگاه  DDJ-SX2 است با این تفاوت که RX با رکوردباکس و SX2 با SERATO سازگار می باشد . البته بخش SOUND COLOR FX نیز به RX اضافه شده است که شامل افکت های CRUSH , NOISE , FILTER و PITCH می باشد .

در قسمت افکت های هر پلیر امکان اعمال همزمان ۳ افکت وجود دارد . نوع افکت نیز از روی دستگاه قابل تغییر می باشد . پدهای سمپل RX به گونه ای طراحی شده اند که به میزان سرعت و قدرت ضربه حساس هستند ( VELOCITY SENSITIVE ) که باعث می شود دی جی بتواند در حین اجرا بصورت زنده سمپل های درام خود را به خوبی اجرا کند ( FINGER DRUMMING )

این پدها همچنین قابلیت تغییر کاربرد به HOTCUE , PAD FX ، SLICER و BEAT JUMP را دارند .

دستگاه DDJ-RX علاوه بر رکوردباکس با نرم افزار ویرچوال دی جی نیز سازگار می باشد .

۲. DDJ-SX

داولین دی جی کنترلر ۴ کانال سازگار با نرم افزار SERATO که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد .

پد های دی جی کنترلر SX نیز مانند RX دارای قابلیت  VELOCITY SENSITIVE هستند که مناسب اجرای زنده می باشند . دستگاه SX نیز مانند RX با نرم افزار VIRTUAL DJ سازگار است .

۳. TRAKTOR S2 MK3

دستگاه دی جی کنترلر کمپانی NATIVE INSTRUMENT , که در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد . دی جی کنترلر ۲ کانال ارزان قیمت ، مناسب برای دی جی های تازه کار .

دی جی کنترلر S2 با نرم افزار شرکت NATIVE یعنی TRAKTOR سازگاری دارد البته مانند اکثر دی جی کنترلرها قابلیت اتصال به ویرچوال دی جی را نیز دارد .

برای شروع به کار و یادگیری این حرفه ،توصیه میکنیم با خرید یک دی جی کنترلر ۲ کانال ساده مانند DDJ-RB , DDJ-400 , DDJ-SB2 , SB3 یا TRAKTOR S2 و… شروع کنید تا مفاهیم اولیه و اساسی دی جی را آموزش ببینید سپس دستگاه و تجهیزات خود را ارتقاء دهید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا